søndag, april 09, 2006

Dialog om dialog?

Hm, jeg prøvde å skrive en post om bl.a. innrykk. Men det gikk jo ikke, siden innrykk ikke vises på denne bloggen. Så da sender jeg heller posten som et worddokument til tekstboksen@yahoo, så får de lese den de som vil. Den er ganske artig, da.

Jeg kan sitere konklusjonen her:

Skal alle få velge sin egen stil i antologien? Hm, uansett kan vi jo ha ha en slags "Dialog-missekåring" Speil speil på veggen i 2006; hvilket dialogoppsett er snyggast i landet her?

34 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ha ha, ja den var kjempeartig!

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Ja, ikke sant? Det kan godt hende at det egentlig går an å legge den ut her også, jeg hadde ihvertfall syntes det var morsomt med en liten meningsutveksling om dialogoppsett. Selv har jeg prøvd alle oppsettene, og greier liksom aldri å bestemme meg for hva som funker best. Maren weborakel, vet du råd?

9/4/06  
Blogger Maren said...

Jeg er i mot dialoger.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Jeg er i dialoger.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Jo, men Maren, jeg mente råd når det gjelder å få innrykk til å vises på en bloggpost?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Jeg formulerte meg sikkert veldig dårlig i posten. For å lese den posten jeg har skrevet, må dere altså gå inn på tekstboksen på yahoo, og laste ned word-dokumentet derfra.

Fordi jeg ikke fikk til å legge inn posten her på bloggen, på grunn av de nevnte innrykksproblemene.

Interaktivt altså.

9/4/06  
Blogger Maren said...

Uten smileys er det vanskeligere å uttrykke seg klart og kort samtidig på blogg. Samme gjelder vel for sms. Var ikke sur ;)

Innrykk og dialog-oppsett synes jeg er så vanskelig at jeg unngår det som best jeg kan. Har ikke noe annet godt råd enn det. Ellers ser jeg generelt lite inntrykk på nettet - kanskje det er på vei ut her inne?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Inntrykk på vei ut, det blir vel uttrykk?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Men nok tull. Er det ingen som mener noe om dialogoppsett?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

nesten alt jeg skal levere inn er dialogbasert, så jeg er veldig iteressert i hvordan oppsettet skal være. men jeg har ikke sett så mye på malen. går det ikke an å bare bruke bindestrek og så mellomrom og så replikk, eller er det grammatisk ukorrekt, hr. stenvik? (siden det ikke var et eks. på tekstboksen). jeg synes at det tar seg godt ut.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Ja, det er feil. Gjenta etter meg: tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek, tankestrek, ikke bindestrek. Sånn. Bindestrek er stygt og feil i dialog. Tankestrek = sitatstrek, den laange, bindestrek er den korte ... håper jeg ikke fornærmer noen her nå.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

nå ble jeg formærmet.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Hm. Og innrykk foran sitatstreken da. De innrykkene er kinkige, synes jeg. At det skal være innrykk på beskrivelsene innimellom replikkene og også når man begynner neste beskrivende avsnitt. Hvem er M, forresten? Magnus, Morten og Maren, er det noen av dere som har begynt å skrive dialogbasert? Det er ikke deg Mari? Bruker ikke du Loe/Marstein-modellen?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

det er mari. loe, marstein, at de bare har innrykk? nei, det er nok ikke det jeg har brukt. men det ser ut som det er veien å gå. jeg synes ikke at innrykk foran tankestrek er fint.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Jeg liker heller ikke innrykk, helst minst mulig. Kanskje vi kan sette ny standard?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Jeg liker heller ikke innrykk, helst minst mulig. Kanskje vi kan sette ny standard?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Hm ... Hørte alle det?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

ja, det er jeg for.synes alt oppsettet med dialog er skjemmende. også problematikken med hvor man skal sette sørsmålstegnet. etter spørsmålet, eller kan man bare kutte det og si f.eks.: ,spurte han. gir ikke det mer flyt?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Jeg tror nesten aldri jeg har sett en tekst (bortsett fra teatermanus) som ikke opererer med innrykk foran replikker.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Jeg synes alle spørsmålsformuleringer uten spørsmålstegn etter ser fæle ut, det er noe amputert og i beste fall liksompoetisk over det.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Innrykk og innrykk fru blom, forresten. Det som skjer er jo bare at det etableres to nivåer, en slags egen dialog-marg.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Det har blitt ei greie å bruke spørsmålstegn med komma bak, de stedene det faller seg naturlig, kan være fint iblant, i og med at spørsmålstegnet ellers fungerer som et punktum.

9/4/06  
Blogger tekstboksen said...

Min følelse er at sitatstrekstilen er en norsk greie, og en litt sånn krim/kioskroman-greie. Alle de utenlandske forfatterne i hylla mi bruker hermetegn med unntak av den norske oversettelsen av Cortazar. Og av de norske er det både gamle og unge som bruker hermetegn. Fra Harstad til Kjærstad.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Oops, jeg har tatt feil. Erlend Loe hopper ikke bare over hermetegn og sitatstreker, han har ikke et eneste innrykk i hele Volvo Lastvagnar, verken på avsnitt eller replikker. Men jeg synes nå ikke det hjelper boken noe særlig heller.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Hm. Jeg tror jeg lander på et streit hermetegnoppsett, som de store gutta (no offense, Carl Frode og Rune).

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Synes du det er artigere å diskutere dialogoppsett enn å skrive skjønnlitteratur, bår?

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Huff, du sier noe der …

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

HA HA HA. Den satt tenker jeg. HA HA HA.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Alvorlig talt, Therese. Kan vi ikke begynne å snakke sammen utenfor internettet? Vi sitter tross alt i samme lille stue, og jeg ville satt pris på om du heller nedverdiget deg til å åpne munnen litt!

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

det er vel ikke så nøye.(dialogoppsettet altså)

9/4/06  
Blogger Maren said...

Hehe (og så ble det 31 kommentarer)

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Tja, jeg synes det har en del å si for stemningen i teksten. Og personlig ville jeg synes det var flaut å for eksempel få teksten min publisert med bindestreker istedet for sitatstreker, eller med for lange eller for korte innrykk. Rett og slett fordi det ser stygt og halvgjort ut, som om man liksom ikke bryr seg. Og det gjør man jo.

9/4/06  
Anonymous Anonym said...

Men altså. Alle bør få muligheten til å lage sitt eget oppsett, det var det jeg opprinnelig ønsket å få fram, at man trenger ikke nødvendigvis velge akkurat det oppsettet i malen alle sammen.

Eller synes dere vi skal ha likt alle sammen?

9/4/06  
Blogger Jorunn Solli said...

Vi velger selvsagt selv hvordan vår egen tekst skal se ut. Jeg har ingen problemer i forhold til Magnus sin mal.

9/4/06  

Legg inn en kommentar

<< Home